Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: [ROGUELIKE] Invincible Blade

Utmaning [ROGUELIKE] Invincible Blade

Jag börjar med titeln - den är allt jag har än så länge. Förhoppningsvis får jag till nåt mer under helgen

Har lekt lite med terräng-generering - en enkel perlin-noise lösning med A* pathfinding för att dra vägar. Världen genereras allt eftersom man flyttar runt, så den är i princip oändlig (med andra ord, man kommer att tröttna innan man utforskat hela )

Så här ser det ut:

Är lite sugen på att göra dungeon-generering härnäst - så får se om jag hinner med nåt gameplay
    Senast redigerat av Mattias Gustavsson den 2012-09-16 klockan 18:00.

Hur gör du för att dra vägar till partier av kartan som inte är genererad ännu?

Jag genererar kartan i mindre tiles, 40x40 rutor åt gången. Jag placerar max en stad i varje sådan tile. Sen drar jag vägar från staden till mitten av varje edge. Enkelt och funkar ok (men jag har nån bugg, för ibland blir det avbrott i vägarna :P )

Administrator TheSpaceMans avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Blog Entries
    1
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Gustavsson Visa inlägg
    Jag genererar kartan i mindre tiles, 40x40 rutor åt gången. Jag placerar max en stad i varje sådan tile. Sen drar jag vägar från staden till mitten av varje edge. Enkelt och funkar ok (men jag har nån bugg, för ibland blir det avbrott i vägarna :P )
    Den kanske bara helt enkelt 'väg'rar.

Citat Ursprungligen postat av Mattias Gustavsson Visa inlägg
    Mycket snyggt! Får jag fråga hur du genererar vägarna? I vår karteditor använder vi en A* pathfinder för att generera alla floder. För att de skall rinna lite snyggare lägger vi in att 'kostnaden' för varje sektor beror på terrängtypen * ett slumptal. Det gör att floderna sick-sackar sig fram även över stora slätter.
    'Words from the Netherlords' - News and updates about Rising Empires…

Ser riktigt bra ut, bra jobbat Mattias!

Jag hade inte alls så mycket tid som jag hoppats på den här månaden, så det enda jag fick ihop var världs-genereringen.

Här är iallafall det jag fick ihop. Inkluderar även full källkod, som är fri att använda som man vill.

Ladda ner här: InvincibleBlade_0_1.zip

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •