Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: [ROGUELIKE] Invincible Blade

  1. #1

    Utmaning [ROGUELIKE] Invincible Blade

    Jag börjar med titeln - den är allt jag har än så länge. Förhoppningsvis får jag till nåt mer under helgen

  2. #2
    Har lekt lite med terräng-generering - en enkel perlin-noise lösning med A* pathfinding för att dra vägar. Världen genereras allt eftersom man flyttar runt, så den är i princip oändlig (med andra ord, man kommer att tröttna innan man utforskat hela )


    Så här ser det ut:



    Är lite sugen på att göra dungeon-generering härnäst - så får se om jag hinner med nåt gameplay
    Senast redigerat av Mattias Gustavsson den 2012-09-16 klockan 18:00.

  3. #3
    Hur gör du för att dra vägar till partier av kartan som inte är genererad ännu?

  4. #4
    Jag genererar kartan i mindre tiles, 40x40 rutor åt gången. Jag placerar max en stad i varje sådan tile. Sen drar jag vägar från staden till mitten av varje edge. Enkelt och funkar ok (men jag har nån bugg, för ibland blir det avbrott i vägarna :P )

  5. #5
    Administrator TheSpaceMans avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    298
    Blog Entries
    1
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Gustavsson Visa inlägg
    Jag genererar kartan i mindre tiles, 40x40 rutor åt gången. Jag placerar max en stad i varje sådan tile. Sen drar jag vägar från staden till mitten av varje edge. Enkelt och funkar ok (men jag har nån bugg, för ibland blir det avbrott i vägarna :P )
    Den kanske bara helt enkelt 'väg'rar.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Gustavsson Visa inlägg
    Jag genererar kartan i mindre tiles, 40x40 rutor åt gången. Jag placerar max en stad i varje sådan tile. Sen drar jag vägar från staden till mitten av varje edge. Enkelt och funkar ok (men jag har nån bugg, för ibland blir det avbrott i vägarna :P )
    Mycket snyggt! Får jag fråga hur du genererar vägarna? I vår karteditor använder vi en A* pathfinder för att generera alla floder. För att de skall rinna lite snyggare lägger vi in att 'kostnaden' för varje sektor beror på terrängtypen * ett slumptal. Det gör att floderna sick-sackar sig fram även över stora slätter.
    'Words from the Netherlords' - News and updates about Rising Empires…

  7. #7
    Ser riktigt bra ut, bra jobbat Mattias!

  8. #8
    Jag hade inte alls så mycket tid som jag hoppats på den här månaden, så det enda jag fick ihop var världs-genereringen.

    Här är iallafall det jag fick ihop. Inkluderar även full källkod, som är fri att använda som man vill.

    Ladda ner här: InvincibleBlade_0_1.zip

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •